29 februari 2012

Vår i luften

De senaste dagarna har det verkligen varit vår i luften här nere i Skåne! På riktigt menar jag, inte mellan regnskurar och snöflingor utan det har verkligen varit sol och upp mot 11-12 grader. Helt underbart! Hela jag lever upp när jag känner att det faktiskt finns hopp om att våren snart infinner sig, att solen skiner och att man kan ana lite värme. Luta sig mot en husvägg, finna lä och få lite sol på nosen - nu kommer min tid!

Och vid denna tiden på året, så fort det börjar bli vår i luften, då vaknar mina trädgårdsgener till liv. De är ganska så sporadiska och på ett sätt ganska så kortlivade. De brukar vara fram till sommaren, sedan avtar de och mitt trädgårdsintresse övergår mer i glädjen över att kunna använda min trädgård. Att kunna sitta ute och äta, att kunna grilla på kvällarna, att kunna sitta ute och sola, läsa en bok eller bara kolla in barnen som springer ut och in i vattenspridaren eller som hoppar på studsmattan.

Men nu, så här de första dagarna med lite vårkänsla, då vaknar fixa-med-trädgårds-generna till liv. Jag drömmer om växter, om doften av jord, att plantera. Jag drömmer om material som zink, bambu, korg och vita trädgårdsmöbler. Och så den eviga drömmen om ett vackert växthus såklart!

Bild: Styleroom

Bild: Styleroom

Bild: Vi i Villa

Bild: Pinterest
Bild: Katarinas Örtagård

Bild: Vi i Villa

3 kommentarer:

  1. Underbara bilder som får en att längta till våren! Och visst är den snart här!

    SvaraRadera
  2. Skulle gärna vilja ha ett eget växthus. Men inte till att ha en massa växter i, utan sitta och fika i (heisse, heisse) eller ha middagar i.

    SvaraRadera
  3. Visst är det härligt och man blir lika förvånad varje vår att den faktiskt kom även i år!

    SvaraRadera