19 december 2011

Köpenhamn - tips!

Ja, jag har ju tillbringat helgen i Köpenhamn med min kära make och Jennica var snäll nog att låta mig ta ledigt från bloggen. Denna veckan är då egentligen Jennicas bloggvecka (vi skriver ju varannan vecka) men jag vill gärna ge er mina bästa Köpenhamnstips nu när jag har dem färskt i minnet, samtidigt som Jennica får en dags bloggpaus. :)

För att vara Skånebo så besöker jag i Köpenhamn alldeles för sällan, trots att det är så nära och enkelt att ta sig dit. Vi lyxade till det och tog bilen över, men det går lika bra att ta tåget. Denna gången valde vi att utforska ny mark i den Danska huvudstaden och hade bokat hotell på trendiga Vesterbro. Det är faktiskt första gången jag sover över i K-hamn och jag kan absolut tänka mig att göra det fler gånger. Vi hade turen att hitta en riktigt mysigt hotell, Guldsmeden. Sängen var underbar med riktigt fluffiga täcken och kuddar, jag sov 9 timmar i sträck! Den ekologiska frukosten var super, kanske inte en traditionell hotellfrukost men jag föredrar färre riktigt bra saken framför ett stort urval. Men det är klart, ett par pannkakor hade kanske inte skadat... :)



Vi fikade på ett trevligt ställe som vi blivit tipsade om, Granola. Vi hade tur som lyckades få ett bord. :) Hit går jag gärna igen! Kaféet ligger dessutom på en gata med ett flertal mysiga butiker, tyvärr var inte alla öppna men det ger oss ju en bra anledning att åka dit igen. Självklart fanns där även en riktigt fin blomsterbutik, är det något danskarna kan så är det blommor och växter!



Middagen intogs på en restaurang i omtalade köttbyn, det låter ju lite groteskt kanske med där finns många intressanta restauranger. Vi gick först till Paté Paté, men där var fullt, och ganska hög ljudvolym. Till sist hamnade vi på en italienskt pizzeria som heter Mother. Ja, det låter kanske inte så speciellt men vi kunde till och med prata italienska med servitören, det säger väl en del!

På söndagen besökte vi de omtalade Torvehallerne, det är en saluhall i modern tappning. Man kan provsmaka det mesta här! Mycket trevligt ställe måste jag säga. De flesta kunde verkligen det där med produktpresentation. Vilken skillnad det gör hur produkterna presenteras, jag ville köpa massa saker, även sådant jag egentligen inte är så förtjust i. Kalla det naiv eller lättlurad men jag står i alla fall för det. :)





Ja, det blev ju ett ganska långt inlägg. Hoppas någon av er ska till Köpenhamn snart och att något av mina tips verkar intressanta. God Jul! önskar Nellie

1 kommentar:

  1. Vilken fantastisk helg ni har haft där! Jättefina bilder.

    SvaraRadera